یادداشت‌های روزانه‌ی من

یادداشت‌های روزانه‌ی من

دچار یعنی عاشق!!
و فکر کن که چه تنهاست اگر که
"ماهی کوچک"
دچار دریای بیکران باشد ..
.
.
من در اینستاگرام:

Instagram
Categories
Archive

افروخت در خاطراتت تحقیر و دشنام... الشام!*

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۴۵ ب.ظ

بسم رب الح س ی ن (علیه السلام)

رادیو معارف گوش می دادم. حاج آقای "ملا نوری" نامی در حال سخنرانی برای غم سید الساجدین بودند که سخنانشان را جالب یافتم و سوالی که همیشه درذهن داشتم را پر رنگ تر کردند. سخن ایشان را به مضمون در اینجا نقل می کنم شاید برای شما هم جالب باشد:

یک زمانی از معاویه پرسیدند چرا یزید را انتخاب کردی؟ گفت خلافت یزید از قضای الهی بود!!

عبید الله بن زیاد همین حرف را در مقابل امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) زد و گفت دیدید خدا ما رو پیروز کرد؟ (قضای الهی بود!) .. امام فرمودند :

من برادری به اسم "علی" داشتم که مردم کشتند، پدرم را مردم کشتند خدا نکشت...

قضا و قدر به منزله ی روح و جسم می باشد ( که منظور ایشان را دقیق متوجه نشدم که خب به چه معنا در این جا؟!)

و در ادامه ی روایت سخنان امام را ادامه دادند که : ظالم ترین مردم کسی است که ظلم ظالم را عدل بداند و عدل را ظلم!**


حال سوال بنده این است که خدایی که برگی به اذن او نمی افتد چطور ممکن است شهادت سید الشهداء جز قضا و قدر نباشد؟ و ای کاش، ای کاش منبع این روایت را هم ایشان بیان می داشتند...


*شاعر حضور یافته در رادیو معارف حامد اهوَر

**برنامه ی زینت عابدان ویژه شب شهادت امام سجاد (علیه السلام)... رادیو معارف... 19:15


+ این نوا را هم در همان برنامه شنیدم (+) فوق العادست....

همین!


نظرات  (۸)

حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته: شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه جنگ نرم بصیرتی عمار گونه و استقامتی مالک اشتر وار می‌طلبد؛ با تمام وجود خود را برای این عرصه آماده کنید.

---------------------------------------------------------

سلام همسنگر

وبگاه خوبی دارید...

اگر مایلید به سایت حقیر هم سری بزنید...

اگر خواستید تبادل لینک کنید هم مارو با نام"راه شهدا"لینک کنید بعد خبر بدید

"یاعلی"

سلام،
درستِ که خدا می خواست حسین(علیه السلام) را کشته ببیند،همانطور که ائمه معصوم (سلام الله علیهم اجمعین)همه به شهادت رسیدند چرا که شهید بالاترین مقام رو نزد خدا دارد...
اما به ظاهر آدم هایی که مقابل سیدالشهدا(علیه السلام)در کربلا صف کشیدند اختیار داشتن،اونا بی رحمی و شقاوت رو در برابر آقای ما به نهایت رسوندند...
پاسخ:
سلام

من هم با شما هم عقیده ام اما مشکل این جاست که وقتی می گیم خدا خواست حس می کنم با این چیزی که در روایت ذکر شده کمی تناقض ایجاد میکنه...
قطعن همه چی رو خدا می خواد...
۲۹ آبان ۹۳ ، ۱۹:۱۲ مصطفی فتاحی اردکانی
سلام علیکم
به صورت عجله ای بگم
یک لحظه فکر کنید اقا امام حسین(ع) به اون وضع کشته نمی شدند و وضع وضع هم همان وضع حاکم در آن زمان بود آنگاه دین اسلام به کجا می رفت...
و یک چیز دیگر در مورد قضا و قدر هم بگم قدر شهات آقا سید الشهدا (ع) شاید برخواسته از اختیاری بود که منجر به صقیفه شد.
ومن الله توفیق
پاسخ:
و علیکم السلام و رحمة
بله پس خدا خواست دیگه؟ از روایت معنای دیگری رو من برداشت میکنم.
کلا متوجهم منظورتون رو...


خیلی ممنون لطف کردید
این درست که فرمودند : ان الله شاء ان یراک قتیلا ... که خداوند دوست دارد تو را کشته ببیند

اما خداوندبه انسان اختیار عطا کرده که انشان با این اختیار میتونه قضای الهی رو برگردونه . چنانکه در احادیث داریم مثلا که میفرمایند : دعا قضای الهی حتمی رو برمیگردونه

مثل لحظه ی آخر سیدالشهدا که برای شمر بهشت رو تضمین کرد اگر از قتل آقا صرفنظر میکرد . یعنی این خود شمر با اختیار خودش بود که قبول نکرد . وگرنه "بدا" اتفاق می افتاد و شمر بهشتی میشد

یعنی اگر اون سپاه خودشون توبه می کردند و اون جنایات رو رقم نمیزدند ، "بدا" اتفاق می افتاد و حادثه عاشورا رقم نمی خورد . اگر این طور نبود چه نیازی بود که حضرت در روز عاشورا اونها رو اون همه موعظه کنند که پشیمون بشن ؟

این سنت خداست ...

مثل قوم حضرت یونس که با اینکه عذاب شون قطعی شده بود و حضرت یونس اونها رو ترک کرده بود ، اما با توبه عذاب رو برطرف کردند ...
پاسخ:
به نظرم کلا مبحث جالبیه. جالب از این نظر که همه چی بهم ربط داره...
نظرتون خیلی جامع و خوب بود ... همیشه همین طوره البته. ممنونم.
درسته..
سلام
بحث حاکمان اون زمان، رواج عقیده ی جبرگرایی بود
یعنی اون ها خلافت خودشون رو از طرف خدا میدونستند و میخواستند این عقیده رو در جامعه تزریق کنند که این خلافتِ نامشروع از طرف خداست و هرکسی هم که با این خلافت، سر ناسازگاری بگذاره و مخالفت کنه، با خدا مخالفت کرده، اینطوری وجود خودشون رو اثبات میکردند

جمله صحیح امام این بود که : قدر و عمل به منزله روح و جسم هستند . یعنی همون طور که قضا و قدر فرق دارند، قدر و عمل هم فرق دارند. چون خیلی مسئله پیچیده ای هست ارجاعتون میدم به کارشناسِ اینجور بحث ها :)

منبع هم اینه : التوحید ص 366 و 367

پاسخ:
سلام

چه خوب بود .. ممنون.. بله خیلی پیچیدست مسئله قضا و قدر... ذهنم رو واقعن مشغول کرده.

+ سایتتان را چه شده؟!
یا حضرت روزهای غروب جمعه :

دلم از هزار راه ِ رفته، بی تو باز گشته است…
ایوب هم اگر بود، چشم می بست از انتظار آمدنت …
پاسخ:
ماییم که در غیبت کبری ماندیم...
خواهش میکنم
سایت رو هم تغییرات دادیم
دوربین شما چطوره؟عکس میگیرید؟  :)

پاسخ:
بله بد نیست ... سعی میکنم عکسایی که خودم گرفتم رو بذارم رو وبلاگ یا اینستا... البته خیلی وقت نمیذارم براش. 

+ ان شاالله اگه سایتتون درست شد آدرسش رو بذارید تغییراتش رو ببینیم!
۰۱ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۳ خانومـِ میمـ
سلامـ!
ببخشید دیر خوندمـ و دیر جواب میدمـ .
استاد رضا زاده ی ما می گفتند هر عملی که از دیگران به ما میرسد از زاویه ی دید ما باید قضا و قدر الهی باشد و حالا عکس العمل ما در مقابل آن مهمـ است و هر شری که میرسد خسارت مادی ست و در امر آخرت ما هیچ اثری ندارد! بلکه عکس العمل ماست که در امر آخرتی ِ ما اثر دارد . مثلا شمر و یزید در مقابل امامـ حسین (ع) در زاویه ی دید امامـ قضا و قدری بود که عکس العمل درستش عاشورا بود و از سمت آنها هیچ شری به امامـ نرسید بلکه تماما برای امامـ خیر بود ( و ما خیر را آنچه ما را به خدا نزدیک می کند تعریف میکنیمـ ) . اما حالا بیا زاویه ی دیدت را عوض کن بجای شمر و یزید آنها رفتار امامـ برایشان قضا و قدر بود. و عکس العمل آنها چه بود؟! تماما برایشان شر شد! 
و آنچه امامـ سجاد (ع) می گویند همان تغییر زاویه دید است . امامـ زاویه یرا از دید مردمـ نگاه کرده اند و این گونه گفته اند چون امر هدایت در میان بوده و باید مردمـ را در زاویه ی دید ِ مردمـ هدایت می کردند .

نمیدونمـ خوب گفتمـ یا نه . یا اصلا فهمیدی یا نه . این چیزی بود من یاد گرفته م .


پاسخ:
سلام
نه خواهش میکنم.
خیلیم خوب یادگرفتی... بله درسته.
متشکرم. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">